LEAK - slovo, kterého se mapper bojí jak čert kříže. Někdy je ale potřeba se mu postavit čelem. Zbraní na obranu před LEAKem mají mappeři dost, nejprve je ale potřeba se podívat, jak takový leak může vypadat.
Jak vypadá LEAK
Asi nejčastější LEAK, se kterým se můžete setkat je tento:
Je to klasická "díra" v mapě, místo, kudy se můžete dívat "ven" z mapy. Při tvorbě map musí být mapy dokonale uzavřené, dokonce i když děláte oblohu. Stačí jediná škvíra a máte LEAK.
O něco zákeřnější LEAK:
Mapa vypadá uzavřeně, ale zdání klame. Ta branka je entita a protože mapa musí být uzavřena pomocí brushů, nikoli entit, vzniká nám tu LEAK. Když schováme všechny entity, je to hned jasně vidět:
Textura CLIP se chová stejně jako entita, takže tou taky nezakryjete díru v mapě. LEAK vzniká také, když máte entitu mimo mapu.
Jak se LEAKu bránit, jak s ním bojovat, jak ho porazit a opravit
Nejúčinější zbraní na boj s LEAKy je nastavit si jiné pozadí než černé. Otevřeme si tedy Tools -> Options -> 3D Views -> Pick background color a vybereme si nějakou barvu která bude dobře vidět. Já používám oranžovou.
Dále klepneme na Map -> Load pointfile a zvolíme Ano. Nyní budeme sledovat modré paprsky, které budou pomalu fialovět až nakonec zčervenají. Zajímají nás pouze ty červené počátky, ty modré konce jsou nám k ničemu. Když takto pojedeme to těch červených paprscích, dojedeme až k místu, kudy vnikneme do mapy.
Toto místo musíme opravit. Jak, to záleží na situaci - nejčastěji posunout nějaký brush, zvětšit, zmenšit, otočit, zkosit...
Občas hledání LEAKu není zase tak jednoduché. Pokud jste bezradní, můžete zkusti pomocí visgroups schovat všechny entity, aby byla díra lépe vidět. To ale udělejte pouze v případě, pokud jste si jisti, že nemáte žádné entity mimo mapu.
Existuje ještě jedna možnost hledání LEAKu - vytvořit obrovský brush, který přetáhnete přes půlku mapy. Tímto brushem budeme postupně zakrývat části mapy. Pokud nám kompilace nebude hlásit LEAK, víme, že na místě, kde je ten brush, je díra v mapě.
Hledání pak probíhá tak, že pokud kompilace hlásí LEAK, tak brush přesouváte na druhou půlku a o tuto půlku se již dále nezajímáte; pokud kompilace proběhne v pořádku, tak brush zmenšujete. Tuto proceduru opakujete dokud nezmenšíte brush tak, aby bylo jasné, kde je LEAK. Může se také stát, že kompilace bude hlásit LEAK ač přesouváte jak přesouváte. To pak máte v mapě více dír.
Hodně štěstí, Pointfile s vámi!
|