Zdravím, v tomhle článku vám ukážu, jak upravit sprite tak, aby se k vám otáčel tak, jak chcete. Asi nejznámější problém u některých map se spritem je ten, že když stojíte nad jeho úrovní, stále se k vám otáčí. Někdy to nevadí, ale například u spritu ohně to nevypadá moc hezky, když se zrovna díváte na něj ze shora.
![psprity1.png](images/articles/psprity1.png)
Nejprve si projdeme čtyři typy spritů. Liší se v otáčení facu k hráči.
00 (vp_parallel_upright) – Tenhle typ se hodí pro sprity, které se otáčí pouze kolem osy Z. To znamená že se bude otáčet k vám doprava a doleva, nikoliv dolů a nahoru. Hodí se například pro oheň aby to nevypadalo jako na obrázku výše.
01 (facing_upright) - Tento se k vám neotáčí v žádné ose. Zůstává tak, jak byl vytvořen. Ani když ho otočíte ve VHE se vůbec neotočí. Nenapadá mě žádné kloudné využití.
02 (vp_parallel) - Tenhle se vyskytuje nejvíce a je známý tím, že se k vám otáčí ve všech osách. Vypadá tedy podobně jako na obrázku nahoře.
03 (oriented) - Tento se chová podobně jako typ 01 s tím rozdílem, že ho jde ve VHE otáčet jakýmkoliv směrem.
Dalším věc kterou musíme umět, je úprava spritu v nějakém Hexadecimálním editoru. Já pracuji s programem zvaný Magic HEX Editor, který je freeware a nemusí se instalovat, což mi vyhovuje. Takže otevřeme program a do něj načteme nějaký ten sprite. Protože se mi nelíbí ten zmíněný oheň, tak si ho upravím. Po načtení spritu uvidíte spoustu čísel a znaků. Nás ale zajímá páté čtyřčíslí, ve kterém jsou důležité první dvě číslice. Na obrázku níže je otevřen fire3.spr a vyznačeno číslo.
![psprity2.png](images/articles/psprity2.png)
Ty dvě číslice značí typ spritu s otáčením facu. Pokud tedy chcete, aby se k vám sprite otáčel pouze v ose Z, tak tam zadáte 00.
Nyní když vložíme náš nově vytvořený sprite do mapy, vypadá to mnohem lépe, než původně.
![psprity3.png](images/articles/psprity3.png)
Toť vše ohledně této úpravy spritu. Pro ukázku si zde můžete stáhnout 4x sprite fire3.spr upravený pro všechny zmíněné typy. |
Jen tak pro zajímavost - v SDK se píše ještě o typu 04 (vp_parallel_oriented), který by měl být jakousi syntézou mezi 02 a 03, nicméně jsem nezaznamenal žádný rozdíl mezi 02 a 04. Kdyby to chtěl někdo prozkoumat hlouběji, typ 04 je nastaven u HL1 spritů plasma.spr, smoke.spr a steam1.spr.