Stažení a konfigurace
Stáhneme si program kHED odsud. Archív rozbalíme a spustíme kHED. Teď se vrhneme na konfiguraci, aby se kHED co nejvíce podobal VHE.
Klepneme pravým myšítkem do levého horního okna a z kontextové nabídky vybereme 3D Look a Textured. U pravého horníme nastavíme Top. U levého dolního Right. U pravého dolního Front a Wireframe.
Nyní se podíváme do nastavení - View -> Options. Záložku General si nastavte dle svého gusta. Na záložce Grid nastavte pole Interval na 8. Odškrtneme Show grid in perspective views. Z pole Snap To Grid smažeme 0.1 a 5 a vložíme násobky dvou (např od 2^-3 (0.125) do 2^3 (8)). Záložku Colors necháme být, použijeme nastavení a zavřeme ho.
Ovládání
Ovládání bohužel nejde přenastavit, tudíž se bohužel budete muset smířit s tím implicitním:
3D okno:
Pohyb prostorem - šipky
Pohyb po rovině - prostřední myšítko / ctrl + levé myšítko
Zoom - rolování kolečkem / shift + levé myšítko
Rotace - levé myšítko
osatní pohledy:
Pohyb - prostřední myšítko / ctrl + levé myšítko
Zoom - rolování kolečkem / shift + levé myšítko (pokud zrovna něco nevybíráte)
Tvorba
Přistoupíme rovnou k tvorbě nějakého jednoducháho modelu. Například nějakého jídejního stolu. Našel jsem si v eshopu nějaký, který se mi líbil:
Po převodu jednotek a zaokrohlení na násobky čtyř má rozměry 84x48x40.
Začneme.
Klepneme pravým myšítkem na Snap To Grid (ikonka magnetu v horním panelu) a zvolíme 1. Nyní klepneme na Box Tool (ikonka krychle v pravém panelu)
a vytvoříme desku stolu o velikosti 84x48x2 (klepnutím a tažením myši v pohledu top nastavíme délku a šířku. Po puštění tlačítka myši nastavíme výšku. Potvrdíme klepnutím). Teď vytvoříme nohu stolu o velikosti 4x4x38, která bude 4 jednotky od rohu stolu. Tuto nohu zkopírujeme na druhou stranu stolu pomocí Mirror Clone Horizontal (ikonka dvou červených R v horním panelu). Pomocí Select Group (ikonka červené koule v pravém panelu) vybereme obě nohy a zkopírujeme je pomocí Mirror Clone Vertical. Vytvoříme prkno spojující nohy stolu - jedno 2x32x4 a druhé 68x2x4. Posuneme je pomocí Move Tool (ikonka čtyř šipek v pravém panelu) pod desku stolu a pomocí Mirror Clone Horizontal / Vertical je postupně překopírujeme mezi protější dvojci noh stolu. Teď bychom měli mít model stolu vymodelovaný.
Máme tady ale několik zbytečných faců. Označíme tedy spodní facy nohou pomocí Select polygon a smažeme je. Teď otevřeme Groups, označíme první skupinu (desku stolu) a klepneme na Hide. Označíme a smažeme všechny vrchní facy. Jdeme opět do Groups, označíme další čtyři skupiny (nohy stolu) a dáme Hide. Zůstaly nám tu prkna spojující nohy stolu. Smažeme tedy facy, které se dotýkaly nohou stolu a dáme View -> Unhide all. Stůl vypadá pořád stejně, ale je o pár faců tenčí.
Nyní bude potřeba stůl otexturovat. Našel jsem si nějaké textury dřeva a ty jsem náležitě upravil. Pro textury modelů platí stejná pravidla jako pro vlastní textury do cska - dělitelnost rozměrů šestnácti a osmibitové barvy.
Otevřeme okno Materials, klepneme na New, poté na tři tečky a vybereme první texturu. Zopakujeme stejný proces (New -> ...) a přidáme i druhou.
Necháme si okno Materials otevřené, označíme desku stolu a v Materials klepneme na Assign. Na okrajích stolu je textura ale divně roztáhnutá a tak otevřeme UV Editor a upravíme to. Pomocí Select Triangle označíme okraje stolu a v levé části vybravé facy smáčkneme k hornímu okraji, aby používaly pouze část textury. Pokud se nám smáčkla i spodní část desky, zavřeme UV Editor, označíme pouze spodní část a tu v UV Editoru upravíme zpět.
Označíme zbytek stolu a přes Materials a Assign mu přiřadíme druhou texturu. Označíme pouze nohy a náležině na nich upravíme texturu přes UV Editor. To stejné pak provedeme i u prken spojující nohy. Nyní bychom měli mít stůl hotový.
Stůl si uložíme a exportujeme ho do .mdl pomocí File -> Export -> Half-Life Model. Otevře se nám příkazová řádka, kde se nám vypíše průběh exportu do mdl. Zavřeme ji a jsme hotovi. Teď jen zkopírovat mdl mezi ostatní modely a můžeme s ním normálně pracovat.
Příkladový model (pozn. - jelikož kHed pracuje s absolutními cestami, bude potřeba přenastavit cesty k texturám) |